Rok je za námi, a co dál?
Pacientský hub má za sebou rok provozu! S pacientskými organizacemi jsme si minulý týden osobně i virtuálně přiťukli dobrým pitím, ohlédli se za uplynulým rokem a představili novinky na další období.
Přivítali jsme nové členy týmu Pacientského hubu: Simonu Heroutovou, novou projektovou manažerku, která přebírá kormidlo po Jitce a Honzu Exnera, specialistu PR, který se bude s Thuy dělit o agendu PR a komunikace. Také jsme připomněli spolupráci s novými konzultanty Pacientského hubu:
- Michal Večeřa a Lenka Hájková nově poskytují pacientským organizacím pro bono konzultace v oblasti PR a komunikace. Michala a Lenku můžete oslovit na emailových adresách: lenek.hajkova77@gmail.com a vecera.m@gmail.com.
- Daniel Steindler z Akademie Protěž pacientským organizacím zase pomáhá vyznat se v úskalích práva. Ozvat se mu můžete na steindler@dcprotez.cz.
Zrekapitulovali jsme, jak se Pacientskému hubu dosavad dařilo. Naším dlouhodobým cílem je podpora a profesionalizace pacientských organizací. Aby byly vnímány jako rovnocenní partneři ostatním aktérům ve zdravotnictví a mohly efektivně vstupovat do rozhodujících procesů. Co jsme pro to zatím udělali?
- Uspořádali jsme téměř 40 vzdělávacích i volnočasových akcí
- Proškolili přes 600 členů pacientských organizací i veřejnosti
- Poskytli zázemí pro konání 30 akcí pacientských organizací
- Vytvořili 2 komplexní e-learningové balíčky na míru
- Uspořádali konferenci o (Ne)viditelných hrdinech zdravotnictví
- Vyrobili putovní výstavu s fotografiemi Lukáše Houdka
- Domluvili vydání 24 edukačních videí na Vědeckém Kladivu
Hlavním úskalím, kterému Pacientský hubu letos čelil, byla samozřejmě pandemie covid-19. Značná část obsahu je definována setkáváním se a sdílením společných prostor. Všechny aktivity od zahájení v prosinci 2020 až do letošního léta se konaly online, poté prezenčně s možností připojení se vzdáleně. Sdílený prostor byl pro každodenní práci využíván spíše méně.
Na příští rok chystáme nový e-learning na téma Základy vedení pacientské organizace. E-learning pomůže především nově vznikajícím organizacím a provede je průřezem témat, se kterým se na začátku mohou setkávat: formální náležitosti, smlouvy a stanovy, strategické otázky, jak si zajistit financování, či jak o sobě komunikovat.
Na e-learning budou navazovat také vzdělávací akce pro 1. čtvrtletí 2022, které budou doplněné o další aktivity, které vyplynuly z minulých informačních setkání.
- Sdílení a vzájemná podpora pacientských organizací
- Společenské dopady pacientské organizace?
- Co je to profesionální neziskovka?
- Darování ze závěti
- Význam veřejného zdravotního pojištění
- Role pojišťoven v systému zdravotní péče ČR
- Time-management v pacientské organizaci
Informovali jsme také o osvětových aktivitách, které Pacientský hub připravuje s cílem zvyšovat povědomí společnosti o roli pacientských organizací ve zdravotnictví.
- První z nich je rozeslání putovní výstavy Neviditelní hrdinové českého zdravotnictví do všech koutů ČR. Pokud máte zajímavý tip, kam výstavu umístit, budeme rádi za zprostředkování či za kontakt. Ozvěte se nám prosím na pacientskyhub@mzcr.cz.
- Druhým je Adventní kalendář Vědeckého kladiva 2021. Martin Rota každý den až do Vánoc vydává na svém vědecky popularizačním YouTube kanále nová videa, v nichž srozumitelným způsobem vysvětluje, co se děje v našich tělech při různých diagnózách. Martinovu tvorbu můžete podpořit také na Streamu.
Jana Hlaváčová, vedoucí Oddělení podpory práv pacientů, následně přiblížila, co aktuálně ve vztahu k pacientským organizacím podniká Ministerstvo zdravotnictví České republiky. Informovala o průběhu jmenování nové Pacientské rady ministra zdravotnictví a o tom, jakým způsobem proběhne implementace legislativního zakotvení pacientské organizace, její účast v řízení o úhradě léků proti vzácným onemocněním i co takové členství v poradním orgánu MZČR obnáší. Celou prezentaci si můžete prohlédnout zde.
Michala Karásková představila inspirativní projekt O KROK a jak může pomoci při zaměstnávání členů pacientských organizací. Organizace propojujeme lidi s OZP, kteří chtějí pracovat, s firmami, které zaměstnance hledají. Pacientům poskytují podporu i praktické informace od odeslání prvního životopisu až po adaptaci.
Děkujeme všem, kteří se setkání zúčastnili, zase příště!