Cílem projektu Pacientský hub je napomoci posílení a profesionalizaci pacientských organizací, aby byly rovnocenným partnerem ostatním aktérům v sektoru zdravotnictví, a vytváření podmínek pro naplňování jejich poslání. Při činnostech vedoucích k dosažení tohoto cíle my jako projektový tým Pacientského hubu, pacientské organizace a jejich členové, externí spolupracovníci, dobrovolníci a další spřízněné osoby postupujeme v souladu s morálně etickými hodnotami společnosti. Základní hodnoty, na kterých si zakládáme a jimiž se řídíme, představuje tento Etický kodex.
I. Předmět úpravy
Smyslem tohoto Etického kodexu je vyjádřit etické standardy Pacientského hubu.
Účelem Etického kodexu je stanovit základní pravidla chování pro projektový tým Pacientského hubu, pacientské organizace a jejich členy, externí spolupracovníky, dobrovolníky a další osoby, které spolupracují s Pacientským hubem. Pravidla jsou závazkem, jaké chování veřejnost může očekávat.
Účelem Etického kodexu je také předcházet protiprávnímu jednání a trestnímu stíhání Pacientského hubu.
II. Základní zásady
Ctíme dobré mezilidské vztahy, které vycházejí ze vzájemně čestného, slušného a společensky korektního chování.
Jsme loajální. Vyvarujeme se jednání, které by mohlo poškodit dobré jméno Pacientského hubu, pacientských organizací a jejich členů. Své výhrady vyjadřujeme v interní diskusi.
Základem naší činnosti je týmová práce. Vzájemně se podporujeme a uvědomujeme si, že náš společný úspěch závisí na odpovědnosti a kvalitě práce každého z nás.
Odpovědně, efektivně a bez zbytečných průtahů plníme své povinnosti vyplývající ze závazků, za svou práci neseme plnou odpovědnost a usilujeme, aby úroveň a kvalita naší činnosti byla co možná nejvyšší.
Při plnění povinností postupujeme v souladu se zásadou hospodárnosti tak, aby dotčeným osobám nevznikaly zbytečné náklady.
Do práv a oprávněných zájmů druhých zasahujeme jen za podmínek stanovených zákonem a v nezbytném rozsahu.
Respektujeme znalosti a zkušenosti spolupracovníků, jejich právo na rozdílné názory i praktickou činnost. Připomínky vůči spolupracovníkům vyjadřujeme na vhodném místě, vhodným způsobem a nejprve přímo k těm, kterých se týkají.
V každé situaci dbáme o zachování lidské důstojnosti, nejednáme z pozice moci či nadřazenosti, ale z pozice rovnocenného partnera, který si je vědom lidské hodnoty.
Vedeme pacientské organizace a jejich členy k odpovědnosti a samostatnosti, hledáme možnosti, jak je zapojit do řešení jejich problémů.
V rámci platných právních předpisů umožňujeme uplatňovat právo na vzdělání.
Zastáváme individuální přístup k pacientským organizacím a jejich členům. Snažíme se porozumět jejich potřebám a přáním a podle možností jim vyjít vstříc.
III. Zákonnost
Jednáme v souladu se zásadami práva a spravedlnosti vyplývajícími z principů demokracie a právního státu.
Respektujeme a dodržujeme práva osob vyjádřená v zásadních dokumentech, zejména ve Všeobecné deklaraci lidských práv Spojených národů, Úmluvě o právech dítěte, Unijních předpisech, Ústavě České republiky, Listině základních práv a svobod a návazných právních předpisech České republiky.
IV. Mlčenlivost a osobní údaje
Respektujeme právo na soukromí. Zachováváme mlčenlivost o skutečnostech, které se dozvíme v souvislosti s plněním úkolů v rámci Pacientského hubu, jež by mohly poškodit nebo ohrozit Pacientský hub, pacientské organizace a další osoby. Povinnost zachovávat mlčenlivost přetrvává i po skončení činnosti v rámci Pacientského hubu. Povinnost mlčenlivosti se nevztahuje na skutečnosti, které zakládají podezření z protiprávního nebo nepřípustného jednání.
Oznamovatel protiprávního nebo nepřípustného jednání, jež je v dobré víře, nesmí být v souvislosti s tímto jednáním postižen, znevýhodněn nebo vystaven nátlaku. Pokud o to oznamovatel požádá, postupuje se při prošetření tak, aby nedošlo k prozrazení jeho totožnosti.
S osobními údaji zacházíme v souladu s platnými právními předpisy. Bližší informace jsou uvedeny v dokumentu Zásady zpracování osobních údajů, který je dostupný na webovém portálu Pacientského hubu www.pacientskyhub.cz.
V. Diskriminace
Odmítáme diskriminaci na základě rasy, etnického původu, národnosti, ideologie, náboženského vyznání, víry, světového názoru, věku, pohlaví, sexuální orientace, fyzického handicapu, jazyka, sociálního původu nebo majetkových poměrů. Vůči všem jednáme s respektem, bez ohledu na sociokulturní odlišnosti. Dodržujeme princip rovného přístupu a rovných příležitostí. Odmítáme jakoukoliv formu sexuálního obtěžování.
Respektujeme právo každého jedince na seberealizaci v takové míře, aby současně nedocházelo k omezení stejného práva druhých osob.
Podporujeme pozitivní přístup k osobám se specifickými potřebami a zlepšování podmínek pro jejich působení ve společnosti.
VI. Vystupování
Při jednání jménem Pacientského hubu, vystupujeme kultivovaně, vyjadřujeme se spisovně a dbáme na odpovídající verbální i neverbální komunikaci.
Jednáme profesionálně, nestranně, čestně a bez sledování osobního prospěchu, abychom neohrozili dobrou pověst, vážnost a důvěryhodnost Pacientského hubu, pacientských organizací jejich členů a dalších osob.
Chováme se zdvořile, vstřícně, s porozuměním, ochotou a bez jakýchkoli předsudků, v souladu se zásadou rovných příležitostí, bez ohledu na národnost, zdravotní indispozice, pohlaví, sexuální orientaci, etnickou a rasovou příslušnost, náboženství, věk, nebo jiné charakteristiky. Nepřipouštíme diskriminaci či obtěžování.
K recipientovy přistupujeme taktně a ohleduplně, s ohledem na jeho sociální a komunikační potřeby. Respektujeme jeho individualitu a důstojnost.
Vystupujeme tak, abychom druhé neuváděli v omyl o jejich právech a povinnostech. Informujeme je pravdivě, jasně, úplně a srozumitelně.
Zachováváme kooperativní a kolegiální prostředí. Dbáme na pozitivní rozvoj vztahů a podporujeme vzájemnou otevřenost a vstřícnost.
VII. Korupce
Netolerujeme korupci, úplatkářství, kartely ani nekalou soutěž. Přímo ani nepřímo neposkytujeme ani nepřijímáme žádné platby, dary či jiné odměny, které by měly vést k jednání v rozporu se zákony či etickými pravidly. Dbáme na bezpečnost informací a ochranu dat.
Žádná pracovní rozhodnutí nesmí být ovlivňována individuálními, rodinnými či přátelskými zájmy. Spolupracujeme pouze s osobami, u kterých neexistuje zdánlivý ani skutečný střet zájmů a finanční prostředky, jimiž disponují, pocházejí z legitimních zdrojů.
Nesmíme v rámci činnosti pro Pacientský hub vyžadovat dary pro sebe či jiného.
VII. Střet zájmů
Předcházíme situacím, kdy bychom byli vystaveni možnému střetu svých osobních zájmů a zájmu Pacientského hubu, pacientských organizací, přičemž za osobní zájem se považuje každá případná výhoda pro jednotlivce, jeho osoby blízké a fyzické a právnické osoby, se kterými má osobní, obchodní, pracovní nebo politické vztahy.
Neohrožujeme zájmy Pacientského hubu či pacientských organizací tím, že se budeme odvolávat na své postavení ve věcech, které nesouvisejí s činností Pacientského hubu, nebo že budeme zneužívat své postavení a informace, o nichž jsme se dozvěděli v rámci Pacientského hubu.
IX. Hospodaření se svěřenými prostředky
Vynakládáme veškeré úsilí k maximálně účelnému, hospodárnému a efektivnímu spravování a využívání zdrojů, zařízení a služeb, které nám jsou Pacientským hubem poskytovány.
X. Osvěta
Pacientský hub dbá na řádné seznámení všech osob uvedených v čl. I., bodu 2. s Etickým kodexem, zároveň k dodržování pravidel etiky a etických pravidel vede dané osoby a jde příkladem.
XI. Soulad
Etický kodex je obecným dokumentem, který je dále rozvíjen speciálně zaměřenými dokumenty. Zejména se jedná o pravidla Pacientského hubu dostupná na webových stránkách https://pacientskyhub.cz/pravidla-pacientskeho-hubu.
XII. Závaznost Etického kodexu
Respektovat a dodržovat etická pravidla a pravidla etiky a je věcí profesní cti každého. Etický kodex je závazný pro všechny osoby, uvedené v čl. I., bodu 2.
Účinnosti nabývá dnem vydání.
V Praze dne 22. 12. 2020.
Upraveno 31.12.2023, nabývá v platnost 1.1.2024.